چند راهکار ساده برای ذخیره زمان
نوشته شده توسط : استاد سلام

زمان، با ارزش ترین و مهمترین امکانی است که دانش آموزان در اختیار دارند. استفاده نادرست از این امکان نیز، از مشکلات عمده دانش آموزان است که سبب اتلاف وقت می شود. برای جلوگیری از اتلاف زمان نیاز داریم تا عوامل هدر رفتن وقت را بشناسیم و آنها را بررسی کنیم.

گاهی آدمها در طول روز اینقدر مشغول انجام دادن کارهای مختلف هستند که در پایان روز خسته هستند. همین آدمها معتقدند که در طول روز زمانهای زیادی را به هدر داده اند! در این مقاله به بررسی علل این موضوع می پردازیم و اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از آن وجود دارد؟

موفقیت یا عدم موفقیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به چگونگی مطالعه و نحوه تنظیم وقت آنها بستگی دارد. بنابراین دانش آموزان برای موفقیت، در ابتدا نیاز دارند تا هدف خود را کاملا شناسایی کنند. پس از آن، برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی کنند. استفاده درست از این برنامه و پس از مشخص کردن هدف، در موفقیت دانش آموزان تاثیر مهمی دارد و سبب می شود تا در رسیدن به اهداف خود با سرعت پیش بروند.

یکی دیگر از اصول مهم در مدیریت زمان، استفاده کردن از اصل 20- 80 است. یعنی باید 80 درصد کارها را در 20 درصد زمان انجام داد و اینگونه در زمان صرفه جویی کرد.

در اینجا به چند مورد مهم از عوامل اتلاف وقت می پردازیم ومختصری توضیح درباره عوامل کاهش این هدر رفت خواهیم داد.

1.عدم برنامه ریزی: شاید خیلی کلیشه ای و تکراری است که بگوییم نداشتن برنامه ریزی وقت شما را بیهوده تلف می کند. اما واقعیت این است که تا شما دقیقا ندانید چه کارهایی را می خواهید انجام دهید و این کارها در چه بازه زمانی باید انجام شوند، هرگز در انجام آنها موفق نخواهید بود. ممکن است برنامه ریزی شما در ابتدای کار خیلی کامل و دقیق نباشد. یک لیست مختصر از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید و مشخص کردن اولویت آن کار، به شما کمک می کند تا شروع بهتری داشته باشید. نکته مهم در برنامه ریزی این است که حتما نوشته شود.

2.در انجام کارها اولویت آنها را در نظر داشته باشید. بهتر است بدانید که کارها اصولا به سه دسته تقسیم می شوند:

الف) کارهای کم اهمیت وغیر مهم روزانه مثل تلفن زدن ها و پاسخ به sms  ها.

ب) کارهای مهم وغیر فوری یعنی کارهایی که در صورت داشتن وقت اضافی لازم است آنها را انجام داد. مثل پاکنویس کردن جزوه های درسی.

پ) کارهای ضروری و فوری که باید به سرعت انجام داد مثل آماده شدن برای امتحان هفته جاری.

3 -  توجه کردن به سرعت کار، نباید باعث شود تا کیفیت کار شما پایین بیاید.

برای هر کار زمان مناسب آن کار را در نظر بگیرید. مطمئن باشید هیچ کار سریعی بدون اشکال پیش نمی رود. اگر کاری را با عجله انجام دهید، کیفیت و دقت کار پایین می آید و سبب اتلاف وقت می گردد.

  1. قبل از شروع به انجام هر کار، تمام زوایا و جوانب آن را در نظر بگیرید تا امکان اشتباه در شما به حداقل برسد. اما وسواس بیش از حد به خرج ندهید زیرا باعث به تاخیر افتادن کارها می شود. عدم تصمیم گیری در زمان مناسب، عوارض گوناگونی دارد که اتلاف وقت یکی از آنهاست.

 

در پایان و به صورت خلاصه چند راهکار عملی را با شما در میان می گذاریم:

  1. حتما برنامه شخصی خود را در دفتر برنامه ریزی مکتوب کنید.
  2. کارهای خود را اولویت بندی کنید.
  3. عواملی که سبب اتلاف وقت شما می شوند را بشناسید.
  4. وقتی در اجرای برنامه خود با مشکلی مواجه می شوید، آن را مدیریت کنید.
  5. در حین مطالعه و پس از هر یکساعت، استراحت مختصری داشته باشید.
  6. از کارهای غیر مهم صرفه نظر کنید.
  7. در انجام کارها تمرکز داشته باشید.
  8. راهزنان وقت را بشناسید.

و در نهایت راه کار استاد سلام :

و راه کار استاد سلام مرجع تدریس خصوصی برای شما دانش آموزان، دانش جویان و تمام کسانی که به دنبال یادگرفتن و پیشرفت هستند کلاس آنلاین است. تا تمام زمان هایی که در ترافیک و پشت چراق قرمز که فکر می کنید کلی کار دارید و یا باید مسافت زیادی رو تو شهر طی کنید تا به استاد یا آموزشگاتون برسید به زمان طلایی تبدیل شود. حتما تا الان با مفهوم کلاس آنلاین آشنا شدید و می دانید که همه درس ها حتی اون درس های حل کردنی یا نرم افراز های کامپیوتری را هم  می توانید آنلاین یاد بگیرید.اما اگر می خواهید کلاس آنلاین داشته باشید می تونید از صفحه آن در سایت اطلاعات کامل کسب کنید.





:: برچسب‌ها: تدریس خصوصی , هزینه تدریس خصوصی , کلاس آنلاین , کلاس مجازی ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: